Obsah
ZÁPIS
ŠKOLNÍ ZRALOST
Vážení rodiče budoucích prváčků, blíží se významný mezník života Vašeho dítěte – zahájení školní docházky. Aby dítě tuto náročnou situaci zvládlo bez zklamání a zbytečných problémů, mělo by být dostatečně připravené a vývojově zralé. Zajímá Vás, co by mělo Vaše dítě před nástupem do školy umět? Podrobnou příručku ke školní zralosti naleznete ZDE
- Co by měl zvládnout prvňáček
- Řeč
- Desatero pro prvňáčky
- Desatero pro rodiče
CO BY MĚL UMĚT PRVŇÁČEK?
POZORNOST: Jednou z nejdůležitějších věcí je, aby dítě umělo udržet pozornost alespoň 15 minut.
KOMUNIKACE: Každé dítě, které se chystá na roli prvňáčka, by mělo umět srozumitelně se vyjadřovat, položit otázku a odpovědět na ni a porozumět sdělovanému obsahu.
MOTORIKA: Budoucí školák musí mít uvolněnou ruku a z prstů zvládnout udělat takzvanou špetku, která je základem pro držení tužky. Ani vybarvení obrázku, zapnutí knoflíku nebo zavázání tkaničky by mu neměly dělat potíže.
SLUCH: Už před nástupem do školy by se děti měly naučit rozeznat první hlásky ve slově.
ZRAK: Pro budoucího školáka by nemělo být problém rozeznat barvy a tvary, při skládání puzzle či při hraní pexesa by měl jasně rozeznat obrázky a dílky, které k sobě patří.
ŘEČ: Bez mluvení to ve škole nepůjde, a tak by dítě nemělo mít poruchy řeči, mělo by se umět dorozumět a mělo by mít o mluvení zájem. Nevadí, když ještě neumí perfektně vyslovit všechny hlásky, zejména R a Ř.
ZRALOST: Tím se rozumí, že se dítě dokáže podřídit autoritě a svá přání je schopno odložit. Dokáže vyčkat, až domluví ostatní, je schopno pracovat ve skupině.
POHYB: Úroveň pohybových schopností dítěte by měla být na takové úrovni, kdy dítě by mělo být schopno udržet rovnováhu na jedné noze, přeskočit nějaký předmět, házet a chytat míč, a mělo by umět zkoordinovat pohyb s myšlením, zrakem apod.
SOCIÁLNÍ NÁVYKY: Dítě by mělo umět pozdravit, poděkovat, poprosit, omluvit se, zapojit se do kolektivu, dokázat se přizpůsobit pravidlům.
ŘEČ
Předškolák by se měl umět srozumitelně vyjadřovat, položit otázku a odpovědět na ni a porozumět sdělovanému obsahu.
Dbejte na bezchybnou artikulaci hlásek, správná výslovnost je jedním z hodnoticích faktorů při zápisu do školy (tolerují se určité nedostatky u složitých hlásek, jakými jsou R a Ř).
Soustřeďte se více než kdy jindy na komunikaci se svými dětmi, zejména pak na to, jak se vyjadřují a co říkají.
Společné čtení, vyprávění, učení říkanek, písniček a podobné činnosti jsou při rozvoji řeči nenahraditelné, děti si jejich prostřednictvím řeč přirozeně rozvíjejí a kultivují.
Pokud má dítě problémy s výslovností některých hlásek, může pomoct společné procvičování. Návody a ukázky toho, jak se naučit jednotlivé hlásky správně vyslovovat a cvičit, najdete například na hlaskovanislipankem.cz
Pokud dítěti některé hlásky ani při dlouhodobějším tréninku nejdou, je nejlepším řešením návštěva odborníka – klinického logopeda, který poradí, jak a na čem s předškolákem pracovat.
DESATERO PRO PRVÁČKY
1. Znám své jméno a příjmení, vím, jak se jmenují mí rodiče.
2. Umím se sám převléknout a zavázat tkaničky.
3. Na toaletu umím dojít sám, sám se také obsloužím.
4. Uklízím si své knížky, pastelky a hračky na své místo.
5. Poznám základní barvy a umím napočítat alespoň do pěti.
6. Se zájmem a v klidu dovedu naslouchat vyprávění dospělých.
7. Reaguji na pokyny svých rodičů a paní učitelky.
8. Umím pozdravit, poprosit a poděkovat.
9. Neskáču druhým lidem do řeči.
10. Dokážu vyjádřit svou prosbu, mluvím srozumitelně a nahlas.
DESATERO PRO RODIČE
1. Dbám na pravidelný denní režim školáčka, dostatečný spánek.
2. Jsem důsledný, dítě respektuje moje pokyny, dohlížím, zda je splnilo.
3. Povídám si s dítětem o tom, co prožilo, zodpovím jeho dotazy.
4. Všechny věci (učební pomůcky i oblečení) svému školákovi podepíši.
5. Své dítě vedu k samostatnosti a zodpovědnosti ke svým úkolům.
6. Pomáhám dítěti s přípravou pomůcek, kontroluji denně aktovku a penál.
7. Každý den kontroluji a podepisuji žákovskou knížku i domácí úkoly.
8. Při plnění domácích úkolů jsem trpělivým rádcem, neplním úkoly za dítě.
9. Svému dítěti dopřeji dostatek klidu a času na domácí přípravu.
10. Své dítě chválím i za drobné úspěchy, vždy jej povzbudím při neúspěchu