Celý Týden zdraví byl laděn do různých barev. Bylo velmi potěšující, že se nejen žáci, ale i paní učitelky, vedení školy i pracovnice městské knihovny zapojili do „barevných dnů“ s nadšením a škola se tak rozzářila veselými barvičkami jara. Nezapomněli jsme si každé ráno zacvičit a potom se s veselou pustili do plnění připravených úkolů a soutěží, které si paní učitelky pro zvídavé žáky připravily.
Úkolem školy není jen předávat dětem znalosti a dovednosti, ale také je provést bezpečně dětstvím. Každá třída prochází svým vlastním individuálním procesem z pohledu dynamiky vztahů. V jednotlivých etapách vývoje se třída může ocitnout ve fázi, v níž jsou ohroženy vztahy mezi některými žáky, nebo dokonce v celé třídě. V té chvíli je ideální, pokud jsou učitelé vnímaví a umí problematické vztahy ve třídě včas zachytit, poskytnout jednotlivcům či třídnímu kolektivu první pomoc.
Pro budování příznivější atmosféry ve třídě, podporu koheze skupiny a rozvoj komunikačních dovedností v rámci práce s kolektivem prostřednictvím sociálně psychologických technik byla využita spolupráce s Unií Kompas, pod vedením Mgr. Martina Stavjaníka.
Jako velmi účinná metoda prevence kriminality mládeže se nám osvědčila spolupráce s Policií České republiky.
Občanské sdružení Centrum pro rodinu, Zlín si pro žáky 1. až 5. ročníku připravilo řadu zajímavých přednášek na téma: „Etické otázky všedního dne“, „Myšlenky a vztahy“, „Hrdina a mé vzory“.
Pracovník pedagogicko psychologické poradny, Mgr. Kratochvíl mapoval sociální vztahy
v pátých třídách a prezentoval přednášky na téma „šikana“.
Žáky rovněž zaujala přednáška „Buďme kamarádi“, při níž měli možnost seznámit se s formami pomoci nevidomým a bylo jim také předvedeno Brailleovo písmo.
Preventivní programy pro žáky základních škol pomáhají předcházet či mírnit negativní projevy rizikového chování. Zaměřujeme se na specifickou formu prevence rizikového chování s cílem předat cílové skupině takové znalosti, dovednosti a postoje, které podporují zdravý životní styl a které dokáže žák uplatnit ve svém chování, a to nejen v době školní docházky, ale i v budoucnosti.
Cílovou skupinou programu jsou žáci na 1. stupni ZŠ. Práce se skupinou probíhá výhradně interaktivní formou, velká část setkání je vyplněna psychosociálními technikami vycházejícími z principů zážitkové pedagogiky. Při komunikaci se skupinou dbáme zvláště na jazykovou formu předávaných informací, která je vždy uzpůsobena a přiblížena danému věkovému složení skupiny. Srozumitelnost a pochopení sdělení je v tomto případě cestou
k úspěchu. Žáky, třídu motivujeme ke společnému řešení problémových témat a vzájemné interakci.
PhDr. Alena Krutilová